Posted on: 17 listopada, 2020 Posted by: admin Comments: 0

Antyoksydanty.
Zawartość antyoksydantów w guawie jest bardzo interesująca. Rzeczywiście, kilka badań naukowych wykazało, że gujawa ma wysoką zawartość polifenoli. Ponadto guawa jest również doskonałym źródłem witaminy C i zawiera witaminę A, dwie witaminy o właściwościach antyoksydacyjnych. Jego zawartość witaminy C jest pięciokrotnie wyższa od zawartości pomarańczy.

Cholesterol.
W jednym z badań, spożycie guawy zwiększyło poziom cholesterolu HDL, co jest korzystne dla zdrowia serca. Badanie to zostało jednak przeprowadzone przy zużyciu ok. 4 g gawonów dziennie (400 g), co stanowi wysokie i trudne zużycie każdego dnia. Guawa zawiera pektyny, rozpuszczalny błonnik, o którym wiadomo, że ma wpływ na poziom cholesterolu we krwi.
Ponadto liście guawy mają wysoką zawartość luteiny, zeaksantyny i likopenu, składników odżywczych wpływających na zdrowie oczu, ale także na profilaktykę niektórych rodzajów raka.
Powszechnie stosowane w medycynie tradycyjnej, liście drzewa guawa mają podobno właściwości ściągające i przeciwbiegunkowe. Stosowane w wywarze lub lokalnie, miałyby również działanie bakteriobójcze. Bardzo dojrzała gujawa miałaby u niektórych osób działanie lekko przeczyszczające, podczas gdy bardzo młody owoc miałby działanie przeciwbiegunkowe. Jego zmiażdżony miąższ jest od setek lat wykorzystywany do produkcji nawilżających produktów do pielęgnacji ciała i twarzy.

Przy zakupie szukaj gładkich, nieskazitelnych owoców, których miąższ nie jest ani za miękki, ani za twardy. Dojrzały owoc ma bardzo pachnący zapach. Guawy są zazwyczaj dostępne od późnej wiosny do sierpnia w sklepach spożywczych. Guawa może być przechowywana w temperaturze pokojowej do momentu osiągnięcia dojrzałości. Można go umieścić w papierowej torbie, aby przyspieszyć proces. Po osiągnięciu dojrzałości może być przechowywany w lodówce przez kilka dni.

Jego przygotowanie jest proste, gujawa może być spożywana w stanie, w jakim jest ze skórą lub bez, zwykła lub ugotowana. Może być zrobiony z dżemu lub galaretki. Można go dodawać do sosów, sałatek owocowych, ciasta, tapioki, lodów lub jogurtów. W Meksyku mieszają nawet guawę i słodkie ziemniaki, tworząc ciekawe połączenie. Może być również spożywany jako sok i w napojach.

Jako część zdrowej, zbilansowanej diety, obejmującej codziennie owoce, guawa jest ciekawym wyborem ze względu na wysoką zawartość przeciwutleniaczy i dobrą zawartość błonnika. Nie wahaj się włączyć go do swojej codziennej rutyny, aby uzyskać tropikalny i oryginalny akcent.